سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ هزینه کردنی نزد خدا محبوب تر از هزینه کردن به اعتدال نیست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

آدمی را آدمیت لازم است

این شب قدر که وگفتی ...ای ... یعنی چه؟(پنج شنبه 89 شهریور 18 ساعت 11:49 صبح )

«انا انزلناه فی لیله القدر».  بزرگترین رویدادی را که میتوان در مورد شب قدر ذکر کرد نزول قرآن در این شب است. (اگر سوال میکنی پس چرا در این شب به جای قرآن خواندن و اندکی کوشش در فهم و عمل به آن، آنرا روی سر میگیرند؛ باید بگم دل ما هم خونه! دست رو دلم نذار!) سوال میکنی شب قدر چیست؟ «و ما ادراک ما لیله القدر» تو چه می فهمی چیست این شب؟  حالا یک وقت این حرف را به من و تو میزنند، یک حرفی. اما وقتی میبینی خطاب به پیامبر خاتم الرسل حاوی علوم ابتدا تا انتهاست؛ کفت میبرد! آب دهانت را قورت میدهی و خوب گوش میکنی....

«لیله القدر خیر من الف شهر» آن شب از هزار ماه برتر است. هزار ماه از قرار سالی 12 ماه میشود....نه حوصله اش را نداری(با دهن روزه کی حال داره فسفر بسوزونه) توی ماشین حساب موبایلت میزنی... میشود 83 و اندی... باقیمانده می آورد..83 را ضرب میکنی در 12 میشود 996 خوب یعنی 83 سال و 4 ماه. آه ! چه کشف بزرگی! (خودت را مسخره میکنی) هشتاد و اندی سال شیرین عمر یک آدم است البته توی این دوره زمونه. یعنی اگر بر اثر دود و دم و چربی خون و سکته قلبی وآنفولانزا و هپاتیت و ایدز (اوهوی! به خودت توهین کن!) و قرص X (این یکی رو پایه ام. میگن حالی میده!) و خودکشی و هزار کوفت و زهر مار دیگه نمیری! شاید ... ممکن است به هشتاد برسی و ندا آید : ای که هشتاد رسید و در خوابی/ مگر این چند روز دریابی. ...فرض کنیم رسیده ای (موعظه اخلاقی: بترس از آنروز که برسد. در همین دنیا هم حسرت ها دارد. دریاب جوانی را ! ) ...راست راست توی چشمهات نگاه می کند و میگوید این شب از همه عمری که کرده ای بهتر است! ای بابا! انگار یک پارچ آب یخ پاشیده اند روی صورتت. ماتت میبرد. یعنی کافی بود آن یک شب را به معنای واقعی کلمه درک کنی بعد هم نیازی نبود این همه بدبختی و حرص داشته باشی برای این زندگی (که نه چندان زندگیست) . همانجا سرت را میگذاشتی و خلاص! عمر ؛ آن یک شب بود که رفت.

نگاهی به تفسیر می اندازی. میگوید : بهتر بودنش از حیث عبادت است. اقناع نمی شوی. هرچه فکر میکنی نمی فهمی. یادت می افتد..."تو چه می فهمی چیست این شب؟"

«تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» در اینکه منظور از "روح" در این آیه کدام است، اختلاف است. اینکه "امر" اشاره به چه دارد باز هم بدرستی نمی دانند (تا همین جایش شده ایم اوس ندون محله!) اما در مورد تنزیل ملائکه گفته شده  بیشترین نوع موجودات از حیث تعداد در عالم فرشتگان اند. حال اینکه این همه فرشته به علاوه یک چیز دیگر در یک شب نازل میشوند آن هم به کجا. معما در معما میشود برایت. بعضی علما اثبات میکنند  در عالم هیچ جایی ظرفیت نزول این همه را ندارد الا.....

الّا قلب نازنین انسان کامل. در زمین تنها آن است که وسعتی دارد بی پایان....چه میگذرد آنجا؟ عرضه اعمال ماست؟چه خبر است؟ .نگاه میکنی اطرافت دنبال انسان های کامل. چیزی تشخیص نمی دهی. یادت میاید که الان تنها یک انسان کامل روی زمین حی و حاضر است که آن هم بارّ عام نمی دهد. میمانی چه کنی با اینهمه نادانی. همینطور که به حقانیت  "و ما ادراک ..." پی میبری هیجان زده میشوی...صدایی می شنوی. بنظر میرسد که به انسان کامل رحمت میفرستد. می خواهی تو هم شریک باشی. هم نوا میشوی :  «سلام هی حتی مطلع الفجر»